Шановні одинадцятикласники! Розумію, наскільки Вам складно на фінішній прямій до ЗНО, але твори зарубіжної літератури стануть у пригоді при написанні власного висловлення.
Перевірте свої знання за допомогою декількох завдань, що неведені нижче!
Перегляньте буктрейлер за твором "Старий і море" та спробуйте створити свій!
Тема "Ґабріель Ґарсія Маркес "Стариган із крилами". Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка "магічного реалізму". Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґабріеля Ґарсія Маркеса "Стариган із крилами". Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей".
1. Прочитати або прослухати за гіперпосиланням оповідання Ґабріеля Ґарсія Маркеса "Стариган із крилами".
2. Перегляньте експрес-урок за гіперпосиланням.
3. Чому Дж. Мартін назвав Ґарсія Маркеса чарівником? Чи відчули ви на собі його чари, читаючи оповідання "Стариган із крилами"?
4. Складіть твір-мініатюру на тему: "Якби до мене прилетів ангел..." та запишіть його в робочі зошити, надішліть фото із виконаним завданням на пошту savcukkgalina@gmail.com.
01.04.2020
Написати на окремих аркушах контрольний твір на одну із запропонованих тем (обсяг твору - 3-3,5 аркуші). Твір надіслати на пошту savcukkgalina@gmail.com.
Поставтеся до цього завдання серйозно!
Написати твір на одну із запропонованих тем за
оповіданням Г. Маркеса «Стариган з крилами»:
1. «Чи є серед людей (у сучасному світі) місце ангелам?»
2. «Чому зустріч з дивом не змінила людей?»
3. «Чи повернуться ангели на землю?»
4. «Як воно: мати крила?»
5. «Про що Г. Маркес попереджає людство у творі “Стариган з крилами”?»
6.
«У чому сенс зустрічі янгола з людьми?»
або
Написати твір на одну із запропонованих тем за повістю Е. Хемінгуея «Старий і море»:
1. «Людину можна знищити, але не можна перемогти»
2. «Перемога, поразка чи просто життя?»
3. «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки»
4. «Чому “Старий і море” називають повістю-притчею про людину?»
Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ століття.
Формування "театру абсурду" як явища авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців ("Гостина старої дами" Ф. Дюрренматта, "Санта-Крус" М. Фріша, "Носороги" Е. Йонеско", "Чекаючи на Годо" С. Беккета).
Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія). Значення іронії гротеску у творах.
1. Перегляньте інфографіку.
2. Опрацюйте матеріали підручника (стор. 144-146).
3. Випишіть в зошити основні ознаки "театру абсурду" та самі поняття "абсурдний", "трагікомедія" та "конформізм".
4.
Тема уроку "Постмодернізм - одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ - початку ХХІ століття. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура. Милорад Павич. "Скляний равлик". Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні "Скляний равлик" рис постмодернізму. Можливість вибору шляхів читання твору як вияв характерної для постмодерністської літератури гри письменника з текстом і читачем, "відмови від монопольного права автора на істину". Варіанти фіналу твору як ознака стилю М. Павича. Значення центральної метафори.
ЛІТЕРАТУРА ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ ХХ - ПОЧАТКУ ХХІ СТОЛІТТЯ
08.04.2020Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ століття.
Формування "театру абсурду" як явища авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців ("Гостина старої дами" Ф. Дюрренматта, "Санта-Крус" М. Фріша, "Носороги" Е. Йонеско", "Чекаючи на Годо" С. Беккета).
Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія). Значення іронії гротеску у творах.
1. Перегляньте інфографіку.
2. Опрацюйте матеріали підручника (стор. 144-146).
3. Випишіть в зошити основні ознаки "театру абсурду" та самі поняття "абсурдний", "трагікомедія" та "конформізм".
4.
1. Перегляньте відеоурок від онлайн-платформи до підручника "Зарубіжна література. 11 клас" "Тисяча журавлів"
2. Опрацюйте матеріал підручника (стор. 151-154).
3. Прочитайте твір "Скляний равлик" за Інтернет-джерелами (наприклад, https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=2184).
4. Попрацюйте з довідковим матеріалом.
5. Домашнє завдання! Пройдіть тестові завдання за посиланням https://naurok.com.ua/test/start/90523 (скрін результату надіслати на пошту savcukkgalina@gmail.com.
22.04.2020
Тема уроку "Постмодернізм - одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ - початку ХХІ століття. Хуліо Кортасар. "Менади". Короткі відомості про письменника. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповідання "Менади" Х. Кортасара. Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у творі. Специфіка індивідуального стилю митця: поєднання реалістичних і фантастичних елементів, калейдоскопічність подій, символіка, метафоризм, пародія.
1. Перегляньте експрес-урок.
2. Прочитайте текст твору "Менади", наприклад, на сайті
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=8011
3. Для закріплення матеріалу попрацюйте з презентацією, що розміщена за посиланням https://vseosvita.ua/library/hulio-kortasar-menadi-prezentacia-239532.htmlТема уроку "Постмодернізм - одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ - початку ХХІ століття. Хуліо Кортасар. "Менади". Короткі відомості про письменника. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповідання "Менади" Х. Кортасара. Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у творі. Специфіка індивідуального стилю митця: поєднання реалістичних і фантастичних елементів, калейдоскопічність подій, символіка, метафоризм, пародія.
1. Перегляньте експрес-урок.
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=8011
4. Домашнє завдання! Пройдіть тестові завдання за посиланням
https://naurok.com.ua/test/start/276789 (скрін результату надіслати на пошту savcukkgalina@gmail.com).
СУЧАСНА ЛІТЕРАТУРА В ЮНАЦЬКОМУ ЧИТАННІ
29.04.2020
Тему уроку "Загальна характеристика розвитку кримськотатарської літератури й культури. Таїр Халілов. "До останнього подиху". Таїр Халілов - сучасний український кримськотатарський пиьсменник. Близькість прози Халілова до філософії екзистенціалізму. "До останнього подиху" - історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення і ній трагічної долі кримськотатарського народу.
Тема депортації кримських татар та свавілля влади. Образ Бекира - людини, котра ніколи не здається. Почуття гідності героя, глибинний зв'язок зі своїм народом.
1. Прочитайте повний текст твору (наприклад, за посиланням
2. Перегляньте відеопрезентацію.
3. Домашнє завдання! Напишіть невелике власне висловлення (1,5 сторінки) на одну із запропонованих тем: а) "Чи був щасливим Бекир?"
б) Від імені Бекира дайте поради молоді ХХІ століття, що потрібно робити, щоб бути щасливим.
Фото роботи надіслати на пошту savcukkgalina@gmail.com
06.05.2020
Тема уроку "Маркус Френк Зузак. "Крадійка книжок". Короткі відомості про митця. "Крадійка книжок - роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінгер".
1. Перегляньте експрес-урок Ольги Ніколенко.
2. Продивіться буктрейлер.
3. Прочитайте книжку за одним із посилань. Ви можете як читати онлайн, так і завантажити на телефон чи комп'ютер.
https://www.litmir.me/bd/?b=549546
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=8137
13.05.2020
Тема уроку "Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи "маленьких людей", які опинилися в умовах фашистської системи. Ідея людяності, добра, порятунку життя і культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світі. Форми оповіді".
1. Ознайомтесь з конспектом уроку
3. Подивитися кінофільм режисера Б. Персіваля за однойменною назвою.
Наприклад, за цим посиланням http://moviestape.net/katalog_filmiv/drama/5948-knizhkova-zlodyka.html
4. Написати в зошиті відповідь на питання: чи актуальною є книга Маркуса Зузака "Крадійка книжок" сьогодні? (обсяг - 1-1, 5 сторінки).
5. Пройдіть тестові завдання для самоперевірки за посиланнями
А) https://naurok.com.ua/test/start/287493
Б) https://naurok.com.ua/test/start/323798
В) https://vseosvita.ua/test/go-settings?code=gnf899
20.05.2020
Контрольна робота за розділами "Література ІІ половини ХХ - початку ХХІ століття", "Сучасна література в юнацькому читанні"
1. Виконати тестову контрольну роботу за посиланням
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdPqrNQN38mRuGCt7v0FsTP30xJ7w3DEBKjpe9PfxjLvBYCRg/viewform?usp=sf_link
06.05.2020
Тема уроку "Маркус Френк Зузак. "Крадійка книжок". Короткі відомості про митця. "Крадійка книжок - роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінгер".
1. Перегляньте експрес-урок Ольги Ніколенко.
3. Прочитайте книжку за одним із посилань. Ви можете як читати онлайн, так і завантажити на телефон чи комп'ютер.
https://www.litmir.me/bd/?b=549546
https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=8137
13.05.2020
Тема уроку "Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи "маленьких людей", які опинилися в умовах фашистської системи. Ідея людяності, добра, порятунку життя і культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світі. Форми оповіді".
1. Ознайомтесь з конспектом уроку
Маркус Зузак «Книжкова злодійка» —
бестселер сучасної літератури.
Мета: формування
предметних компетентностей: ознайомити учнів із творчістю сучасного письменника
Маркуса Зузака, розкрити своєрідність його творчості; ознайомити з історією
створення та сюжетом роману «Книжкова злодійка», особливостями твору; розвивати
навички самостійної роботи з літературними текстами, визначення їхньої
художньої цінності, висловлення та обґрунтування своєї думки про явища
мистецтва; прищеплювати любов до літератури, повагу до загальнолюдських
цінностей, естетичний смак; формування ключових компетентностей: уміння
вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ;
комунікативної: розвивати навички роботи в групі; інформаційної: розвивати
навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурної: прищеплювати
прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд
школярів.
Тип уроків: уроки засвоєння нових знань, формування вмінь та
навичок.
Обладнання: портрет письменника, текст його твору,
роздавальний матеріал.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
— Художня література кінця ХХ — початку
ХХІ ст. змушена виживати в умовах жорстокої конкуренції з відео, мультимедіа,
інтернетом та іншими реаліями сучасності. Її шлях тепер лежить, за влучним
висловом У. Еко, «від інтернету до Ґутенберґа». Для сучасності характерна
«втеча культури на університетські кафедри».
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
·
Яких письменників сучасності у світовій
літературі ви знаєте?
·
Які їхні твори ви читали?
·
Що вас найбільше в них приваблює?
·
Як би ви охарактеризували сучасний
світовий літературний процес? (Поєднання і взаємодія різних стилів, напрямів,
течій; перевага постмодернізму; тяжіння до художнього осмислення сучасності;
захоплення античністю та культурними здобутками попередніх епох.)
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1.
Слово вчителя
— Роман Маркуса Зузака «Книжкова
злодійка» — це разюча історія, яку розповідає… Смерть!
До влади в Німеччині прийшли фашисти.
Уперше Смерть побачив маленьку Лізель, коли прийшов забрати душу її братика.
Він став свідком того, як дівчинка вкрала першу книжку, і зацікавився її долею.
Він приходив до її будинку, де родина, ризикуючи життям, переховувала єврея.
Він слухав, як Лізель читала книжки під час бомбардувань. Смерть завжди був
поруч. Під час останньої зустрічі він розкриє крадійці книжок свою найбільшу
таємницю.
2.
Повідомлення учнів за
темою «Сучасний автор Маркус Зузак та його бестселер «Книжкова злодійка»»
(Під час доповіді учні складають
візитівку «Тематика і проблематика творів письменника».)
3.
Слово вчителя
Композиція та головні герої твору
— Роман побудований незвичайно —
розповідь ведеться від імені Смерті, яка у автора є чоловіком. Смерть досить
розпливчастий образ, проте її присутність в романі відіграє важливу роль.
Смерть розповідає про свою нелегку роботу і часто дає власні коментарі щодо
того, що відбувається в книзі. Роман складається із десяти частин, кожна з яких
має власну назву. Заключна, десята частина, називається так само, як і книга —
«Книжковий злодій».
Головні герої: Смерть (як оповідач), Лізель Мемінгер, Роза
Хуберман — «Мама», Ганс Хуберман — «Тато», Руді Штайнер, Макс Ванденбург, Ільза
Герман.
4.
Робота з роздавальним
матеріалом (у парах)
·
Прочитайте відгуки про твір. Сформулюйте
тему та основну думку роману Маркуса Зузака «Книжкова злодійка».
«Наче чорно-білий фільм. Він просто так
не закінчується, він зачіпає душу…»
Книга про людину, про війну, про сміх і
сльози, про життя і смерть. Книга про книгу. Вона просто не має права бути
чорно-білою. Це історія, кольори якої трішечки вицвіли, трішечки забагрилися
кров’ю, трішечки вмиті сльозами. Але не зникли. Не можна просто так стерти
колір сонця, колір дружби, сміху, підтримки. Він живе в самому слові. Варто
лише сказати це слово — і колір оживає.
Кольори і слова набувають якогось
особливого, просто містичного значення для всієї книги. Вони наповнюють життя
персонажів; вони той куточок спокою, якого шукає оповідач. Та про все по
порядку.
Світ на порозі війни. І найвірніший
супутник Війни — Смерть — вирішує розповісти одну історію. Чи то спогад з майбутнього,
чи то здогадка про минуле. Хто зна? Він тут і там — зараз, розповідає нам цю
історію; в нацистській Німеччині власними очима за цією історією спостерігає. І
там, протягом майже семи років він веде екскурсію життям маленької дівчинки
Лізель. Дівчинки, котра втратила і знайшла сім’ю, друзів, надію, мрію. А
головне — книги. Навіть не книги як такі, а слова. Вони ж бо мають колір,
форму, навіть смак.
Спалахнула війна. Дуже упереджено
думати, що «свої хороші», а всі «інші — погані». Адже чужі також живі прості
люди. І це яскраво вдається показати М. Зузаку. Оригінальна точка зору — німці
теж страждали від війни. Звичайні німці війни не хотіли. Діти, батьки, матері —
всі вони просто хотіли спокійно жити. Хубермани, котрі намагалися не просто
вижити, а допомогти іншим, наприклад Лізель, котру прийняли у свою сім’ю. Чи
Максові, котрий нібито був «головним ворогом народу» — євреєм, а насправді
просто хотів не боятися жити. Ільза Герман, котра ледве пережила втрату сина на
Першій світовій. Руді, котрий так і не зміг виграти всі забіги. Усі вони просто
жили так, як вміли. І в життя кожного з них увірвалася Лізель. Зі своїми
словами, котрі можна було побачити. І з книгами, котрі приходили і йшли, наче
теж мали власні життя.
Світ змінювався, люди не змінювалися. Почалася
війна, десь далеко — «там». Відзвуки пострілів, гуркіт вибухів, крики солдатів
— все докочувалося до містечка Молькінг з газетами і чутками. І на тому все. Та
поступово непомітно почали мінятися самі люди. Адже над ними нависає Смерть.
Ворожі літаки пролітають у рідному небі. Страх проникає в найглибші куточки
душі, а якщо таке зерно посіяне, то вже точно буде гідний урожай.
Не шукайте в книзі «поганого» героя, не
варто. Його там просто немає. Абстрактне зло — Гітлер — просто існує понад
сюжетом. Його ненавидять, його бояться, за ним слідують. Війна — всього лише
факт. Смерть — то взагалі оповідач. нема тут злих, є тільки звичайні. Вони
брешуть, помиляються, зляться, дружать, пробачають. А ще — крадуть. Щоб поїсти,
зігрітися, вижити. Руді краде їжу, Макс краде час, Ільза дружбу. Всі щось
крадуть.
А от Лізель краде книги. Кожна з них
пов’язана з історією в житті дівчинки. Першу книгу вона вкрала в снігу, на
далекому від Молькінга цвинтарі. Другу — біля вогню, ще одну — біля води. Таких
книг багато… А останню згадану в сюжеті книгу вона краде у власної пам’яті.
Лізель пише книгу про своє життя, яку називає «Книжковий злодій».
Доля, викладена словами. Розказані люди.
Написані почуття.
Не лише для Лізель слова живі. Вони
живуть на сторінках книги про Лізель. Слова страх, голод і війна. Слова дружба,
віра, порятунок. Доки ці слова житимуть, то надія є. Не варто вважати, що в
мирний час нам не зрозуміти героїв книги. Адже це зміг зробити автор. Отже, і
нам під силу. Отже, усвідомивши всі жахи, ми не дамо їм повторитися. Без
зайвого моралізму та філософувань «ні про що» автор наштовхує читача на власні
висновки. Про що? На те вони і власні, що у кожного свої.
5.
Інтерактивна вправа
«сюжетний ланцюжок» (робота в групах)
·
Складіть сюжетний
ланцюжок роману.
Нацистська Німеччина — Батько, невідомим
чином пов’язаний з комуністами, безвісті зник — Прийомні батьки — Смерть брата
Лізель від тяжкої хвороби — Перша в житті книга — «Повчання могильникам» — У
нових прийомних батьків Ганса і Рози Хуберманів — Нові друзі — Книга «Потиск
плечей» з попелища — Книга «Свистун» — Новий друг — Макс Ваттенбург, єврей —
Життя та смерть на «Небесній вулиці» — Загибель усіх під час бомбування —
Бургомістр із дружиною — Повернення батька Руді Штайнера з війни — Робота в
ательє — Повернення Макса зі звільненого концтабору — Життя в Австралії у
Сіднеї — Зустріч зі Смертю — Найголовніша таємниця Смерті.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1.
Вікторина за романом
Маркуса зузака «Книжкова злодійка»
·
Де відбувається дія твору? (У
нацистській Німеччині, починаючи з січня 1939 року)
·
Від чийого імені ведеться оповідання?
(Оповідання ведеться від імені Смерті.)
·
Як звати головну героїню роману? Скільки
їй років? (Головна героїня роману — дев’ятирічна Лізель Мемінгер)
·
Яка доля спіткала дев’ятирічну Лізель?
(Її батько, невідомим чином пов’язаний з комуністами, безвісті зник, а мати, не
спроможна доглядати за дівчинкою і її братом, вирішує віддати дітей на
виховання названим батькам, тим самим рятуючи їх від переслідування нацистської
влади.)
·
Коли та за яких обставинах у Лізель
з’являється перша книжка? (Дорогою до нового будинку брат Лізель вмирає від
тяжкої хвороби, це відбувається прямо на очах у дівчинки, залишаючи важке
враження на все життя. Брата Лізель ховають на кладовищі, де дівчинка і
підбирає свою першу в житті книгу — «Повчання могильникам».)
·
Ким працювали прийомні батьки Лізель?
(Названі батьки Ганс і Роза Хуберман працювали маляром і прачкою.)
·
Яку назву мала вулиця, на якій оселилася
дівчинка? (Хімелль-Штрассе (у перекладі означає «Небесна вулиця»))
·
Першою викраденою Лізель книгою стає…
(«Потиск плечей», яку Лізель стягнула з попелища на площі, де фашисти спалювали
книги «расово неповноцінних» авторів).
·
Дружина бургомістра віддає Лізель книгу…
(«Свистун»).
·
Макс Ванденбург — це… (єврей-втікач,
який тимчасово оселився у Хуберманів, що ховають його в підвалі власного
будинку від нацистів. Батько Макса врятував Гансові Хуберману життя під час
Першої світової війни, і той вважає за потрібне повернути борг загиблому
товаришеві, рятуючи його сина).
·
Що Макс дарує Лізель? (Книгу з його
власних малюнків і написів. За іронією долі, Макс пише книгу, зафарбувавши
сторінки книги Гітлера «Майн Кампф».)
·
Яку свою найголовнішу таємницю, перш ніж
забрати Лізель, Смерть повідомляє їй? («Мною оволодівають люди».)
2.
Інтерактивна вправа
«Мікрофон»
·
Продовжте речення.
— Найбільше у романі Маркуса Зузака мене
вразило. .
4.
Заключне слово вчителя
— «Книжкова злодійка» — це погляд на
гітлерівську Німеччину очима заляканих, напівголодних і зневірених людей. А
записки головної героїні, книжкової злодюжки Лізель, настільки цікаві, що
навіть сама Смерть зачиталась ними. Однак це зовсім не історія про одну
дівчинку. По суті, вона про всіх хлопчиків і дівчаток, які змушені виживати під
час воєн, голоду, розрухи. І про всіх людей, які намагаються сховатися від
смерті і насильства або хоча б відгородитися від них. А ще про те, що і сама
смерть у такі часи сильно втомлюється від своєї роботи. «Книжкова злодійка»
Зузака — одна з тих книг, які точно змінюють світ. І місцями грубуватий, навіть
жорстокий гумор автора тільки підкреслює загальну пронизливу правдивість
нещадної реальності того часу. Хоча Маркус Зузак — лауреат літературних премій
за книги для підлітків і юнацтва, ця книга вже знайшла своїх читачів і серед
дорослих, які знають: справжня надія непереможна навіть у злиднях, війні і
болі.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготуватися до підсумкового заняття.
2. Познайомтеся з відеопрезентацією, яка допоможе осмислити прочитаний твір і підготуватися до контрольної роботи.3. Подивитися кінофільм режисера Б. Персіваля за однойменною назвою.
Наприклад, за цим посиланням http://moviestape.net/katalog_filmiv/drama/5948-knizhkova-zlodyka.html
4. Написати в зошиті відповідь на питання: чи актуальною є книга Маркуса Зузака "Крадійка книжок" сьогодні? (обсяг - 1-1, 5 сторінки).
5. Пройдіть тестові завдання для самоперевірки за посиланнями
А) https://naurok.com.ua/test/start/287493
Б) https://naurok.com.ua/test/start/323798
В) https://vseosvita.ua/test/go-settings?code=gnf899
20.05.2020
Контрольна робота за розділами "Література ІІ половини ХХ - початку ХХІ століття", "Сучасна література в юнацькому читанні"
1. Виконати тестову контрольну роботу за посиланням
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdPqrNQN38mRuGCt7v0FsTP30xJ7w3DEBKjpe9PfxjLvBYCRg/viewform?usp=sf_link
Комментариев нет:
Отправить комментарий