Вхідний контроль, українська мова, 10 клас
1
ВАРІАНТ
Завдання 1 – 20 мають по п’ять варіантів відповідей,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді й обведіть кружечком букву, яка йому відповідає.
1. Пунктуаційну
помилку допущено в рядку
А «Ракета така, як
і його літак, – киває старий на сина й зауважує: – Опецькувата, блискуча...
Викапаний літак, тільки крила обрубані».
Б Тоня, нахилившись
до матері, шепоче їй у захваті: «Гляньте, мамо, у нашого Петруся гагарінська
усмішка! Це в них тепер, видно, мода така...»
В «Кожне ягнятко
через твої руки перейде, – ожвавів Демид, у якого де й глухота поділась. –
Отару ведеш – не присядеш, усе попереду та попереду!»
Г «Діди й прадіди
пішки ходили, хоч, мабуть, не один у душі сокола носив»: про щось роздумуючи засмучено
каже батько.
Д «Не кузьки ви й не комахи, – хотів би відповісти їм льотчик. – І з
найбільшої висоти бачу я ваші руки загрубілі та ваші обличчя, опалені вітрами,
бачу вас у куряві чорних бур і в холодних дощах...»
2. Пунктуаційну
помилку допущено в рядку
А – Який тут Дніпро широкий! – захоплено
вигукнула одна з дівчат, білолиця, жвава, з гострими плечиками. – Звечора, коли
ми лягали спати, береги були зовсім близько, хоч рукою дістань... А зараз он як
розступились...
Б – Широко,
просторо, аж дух забиває, – озвалася інша й вигукнула: – Роздолля!
В – Йдемо
Самарською затокою, – пояснила найстарша з гурту. – Незабаром пороги.
Г – Пороги?,
– студентки тісніше оточили свою
подругу, збуджено, довірливо зазираючи їй у вічі. – Це ж так цікаво!.. Ті самі
пороги?
Д – Ті самі... –
відповіла вона. – Оце вже вони й починаються.
3. Неправильно
оформлено цитату в реченні
А М. Бажан,
читаючи вірші П. Тичини, говорив, що «Ми насолоджувалися красою українського
слова, яке грало, співало, бриніло, лилося зі сторінок незабутньої тієї книги
«Сонячні кларнети».
Б Василь Стус, не
визнаючи себе винним, писав: «Якщо на твоїй рідній землі тебе розпинають за
любов до неї, тоді доводиться змиритися з тим, що в тебе є рідна земля, але
немає рідної країни».
В «Любити все
прекрасне і земне та говорити правду...» – так, роздумуючи про громадянське
покликання письменника, стверджував Василь Симоненко.
Г М. Зеров писав:
«Тичина вже в «Сонячних кларнетах» відкрив усі свої козирі, а потім не раз був
примушений до гри слабої і безкозирної».
Д Свої
роздуми про призначення людини на землі Василь Симоненко виклав у поезії «Ти знаєш, що ти – людина», у якій змушує
читача замислитися над цим складним питанням:
Ти знаєш, що ти – людина?
Ти знаєш про це чи ні?
Усмішка твоя – єдина,
Мука твоя – єдина,
Очі твої – одні.
4. Складним є
речення
А Поблякли, але ще
не зовсім згасли фарби вечірньої зорі.
Б Хтось чужий, маленький стояв, боязко озираючись, а на
нього з усіх боків суворо дивились святі.
В Світ лежав перед
нами, прекрасний і завжди новий.
Г Сади, омиті
музикою згадок, ковтали пил міжселищних доріг.
Д Вітри, набравшись
до знемоги бабиного холоду й сонячного тепла, танцювали на верхів’ях дерев.
5. Складносурядним
є речення
А На узгір’ях
стояли поодинокі старі дуби, а на них чорними шапками виділялися залишені на
зиму гнізда граків.
Б Усюди, куди не
глянь, сіріли кручі, байраки, майоріли степові могили та синіли плавні.
В Поет не боїться
від ворога смерті, бо пісня про волю не може померти.
Г Дихання осені вже
на квіти впало, у зелені дерев сумує де-не-де пожовклий лист.
Д Дорогою з шумом
промчала автомашина, десь мукнула корова, коло криниці брязнуло відро.
6.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Пливуть
у повітрі срібні павутини, … вибрати
А ледь торкаючись
верхівок дерев.
Б хоч теплі дні
далеко вже позаду.
В сухі листочки
тихо шурхотять.
Г і легіт між гіллячком тихо бринить.
Д невидимі й
прозорі.
7. Кому треба
поставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)
А Таке розкішне
над нами небо і такі ми до безмежності молоді!
Б Ось уже
кінчається луг і починаються густі лози.
В Сніг із кожною
хвилиною густішав і дедалі непрогляднішою ставала за вікном вируюча сіра
каламуть.
Г Знову яблуні
буйно цвітуть і лунає знайомий мотив.
Д Від пісні
журливої дуб сколихнувся і лелеки здригнулись уві сні.
8. Кому НЕ ТРЕБА ставити перед виділеним
сполучником у реченні (розділові знаки
пропущено)
А Літають над
берегом чайки та припадають до води і їх жалібне квиління губиться в
плескоті хвиль.
Б Небо затягли
важкі хмари і незабаром загуркотів перший грім.
В Неподалік біліло
лісове озеро і темнів непроглядний ліс.
Г На обличчі
тремтить блідий туман болісної усмішки і випиті уста дрижать болісно.
Д Сонце було високо
в небі і від нас падали на землю короткі тіні та йшли поряд.
9. Тире треба
поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А Страх згодом
минув і каченяті знову захотілося випливти з очерету.
Б Десь у хлібах
кричав перепел і туман стелився од річки.
В Крикне ворон і
бринить його крик довго-довго.
Г Теплий день
розплющує блакить і ластівки купаються в промінні.
Д Скресли ріки і крижини
безладно громадились і шурхотіли з течії повноводдя.
10.
Складнопідрядним є речення
А Строкатий дятел
тому, що в нього чергується біле й чорне пір’я.
Б Швидко верхи гір
закутались у хмари, і Карпати ніби підпирали чорну стелю з густих хмар.
В Тільки над
берегом Бугу біліла сріблом смуга піску, а там далі слалися зелені луки, вкриті
травою.
Г Цвітуть сади,
духмяно пахне рута, і соловейко спокою не знає.
Д У селах сестри
голосили: навік прощалися вони.
11. Складнопідрядне
речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Від
туману осінь посивіла, … вибрати
А але небо ніжно голубе.
Б квітами чарівно
заясніла.
В так що незабаром
прийдуть холоди.
Г тихо спить у
задумі гай.
Д зачарувала
погляд перехожих.
12. Виділене
слово є сполучником у реченні
А Солодко слухати
йому цю одвічну музику степу, що її ні на яких інших планетах не
буде.
Б Там так глибоко,
що
наша дзвiниця пiрне!
В Навіть сонце, що
вже підкорило небо й землю, не мало сили її заспокоїти.
Г Гасне відгомін
степової пісні, що розвіяв степовий вітер.
Д Казки, що
почув від бабусі в дитинстві, живуть у душі все життя.
13. Складнопідрядним реченням з однорідною підрядністю є речення
А Більше нічого не
розпитувала дівчинка, хоч не все їй було зрозуміле, бо покликала її до себе та
біла стежка, що кривулясто вилася, гублячись і виринаючи в травах.
Б Не люблю я, коли
рвуть квіти, бо мені тоді тяжко на серці стає.
В Багатий той, хто
нічого не хоче мати понад те, що має.
Г Денне світло заходить через вікна на балкон, бо ті завжди
відчинені, хоч ні господаря, ні господині, ні їхньої доньки немає вдома.
Д У пісні розповідалось, як козак пішов у похід, як чекають
його кохана та стара мати, як помирає козак і кінь несе додому звістку.
14.
Складнопідрядним реченням з неоднорідною підрядністю є речення
А Це
буде там, де залізниця біжить, дзвенить кругом села, де у вечорах завод
іскриться, де рідні і трава, і птиці, де наша юність протекла.
Б Осінній ранок прислухається, як на городах шерехтять постарілі соняхи, як у
садах гупають яблука, як на річці тривожиться перелітна птиця.
В Зеленоочка ж
забула вже й про мурашник, бо побачила маленького, але дуже серйозного жучка,
який так уперто перелазив через бадилину, що весь час із неї скочувався і
перекидався на спину.
Г Якщо ти людина,
не називай людиною того, хто не дбає про народ.
Д Хотіла б я
піснею стати у сюю хвилини ясну, щоб вільно по світу літати, щоб вітер розносив
луну.
15.
Безсполучниковим є речення
А Гілля
молодої вишні рясно обнизали снігурі, наче то вишня взимку зацвіла жаристими
квітками.
Б Лось прокинувся й нащулив вуха: у вогкому струмені вітру долинав
сухий, різкуватий звук.
В Темнів на
пагорбах пожовклий ліс, а над лугом довгими сивими смугами повис холодний
туман.
Г Покращало кругом, посвітлішало, та й весни наче
добавилось, і люди якось змінилися: зустрічають одне одного, силкуються
впізнати, але ледве впізнають.
Д Лелеки, що не
вмістились на хаті, повсідались на ясенах, на грабах.
16.
Безсполучникове речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Роси
впали на траву густенько, … вибрати
А нічка сни
чарівні нам несе.
Б і прокидаються
квіти в садку.
В щоб кожна квітка
вдосталь напилася прозорого нектару.
Г але сонячне
проміння швидко висушило довгоочікувану вологу.
Д обгорнули
вологою квіти, дерева й кущі.
17. Кому треба
поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Сонце за хмари
сідає наступного дня погода зіпсується.
Б У тихих та
ласкавих берегах лежить став тремтить на поверхні студена голубизна неба.
В У холодну погоду
ніколи не буває грози вона буває тільки в жаркий день.
Г Іноді все в
цьому світі уявляється мені синім ото начебто ростуть сині тополі над синьою
дорогою.
Д На дівчині була
дуже бідна одежа рукави на сорочці були ледве поцяцьковані полівкою та
маленькими блідими зірочками.
18. Тире треба
поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Шалена повітряна
хвиля гойднула тюльпани викинули вони із себе гіркі краплі й захитали головами.
Б Важливо
пам’ятати людина має бути щирою привітною.
В Зимова діброва почорніла настане відлига з вітром.
Г Відбились зорі у
воді летять до хмар тумани.
Д Стежечка спершу
ледь бовваніла сніг був наче притрушений попелом.
19. Двокрапку треба
поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Лось звівся
тепер його постать чітко вималювалася в удосвітніх сутінках.
Б Узимку ліс без вітру шумить бути хуртовині.
В Нічка крила
опустила ліс і поле полонила.
Г Оце деревце
найрідкісніше з нього родили сортові налиті червоним світлом яблука.
Д Нас кличе в
мандри дорога нам гає чарівна струна.
20. Правильно
поставлено розділові знаки в реченні
А Ліс де ще
чорніє, де вже зазеленів, а груші, молоком облиті, немов з’явились першими на
радість і деревам, і птахам, і погожому дню, й людині яка не може не
зачудуватись.
Б Не всі дерева
вже розвились, а тому-то ті, що стоять у спалахах сонячної, веселої,
по-дитячому легкої зелені, будять святковий настрій вони скидаються на весняні
вітрила цього лісу, на вітрила, під якими ліс пливе у весну, у літо й таки
допливе.
В І не хочеться вірити, що мине кілька днів, і цей вербовий
пух перетвориться на листя, воно потемнішає, здаватиметься не таке легке, і вже
верби не ввижатимуться хмарами, що посідали на землю, а просто – весняними
деревами та й годі.
Г Струмінь вітру
доносив запах річкової криги, у ньому жив дух примерзлого болота долинало
шарудіння прив’ялих стеблинок, які пускалися вскач по впалому листю, але над
усім цим линуло знеможене, схоже на зітхання порипування гілляки.
Д Уранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а
вітер улігся на сході краєчок неба холодно, криваво червонів, хоч ще досі осінь
блукала селом.
У завданнях 21-36 до кожного з чотирьох рядків
інформації, позначених ЦИФРАМИ, виберіть один правильний, на Вашу думку, варіант,
позначений буквою.
21. З’ясуйте, яким членом речення
є виділені слова в прикладах.
Члени речення |
Приклад (виділене слово) |
1 підмет |
А Дівчина-пілот над рідною землею
веде стрімкий літак у мрійну далечінь. |
2 означення |
Б З-за густого гайка
соняшників виглянула стріха оселі. |
3 обставина |
В Троє плавців швидко наближалися до корабля. |
4 додаток |
Г У вікна зазирнула гілочка яблуні. |
|
Д Понад берегом принадливо зеленів
гайок. |
22. Доберіть
приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове |
А Сюрчали коники, чорна тля обліплювала стебла ромашок, а мурашки повзали
по моїх руках. |
2 складносурядне |
Б Поезіє, люблю твій дивний голос, де музику в уста цілує логос. |
3 складнопідрядне |
В На курних дорогах знявся вихор,
закрутився клубком і помчав у жита. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Гуркоче
грім, а буря злюча дуби з корінням вириває. |
|
Д Води одшуміли, стали в берегах, на кручах засихали вже збиті повінню
заплави. |
23. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове |
А Твої слова в казку одягнулись, щоб розказати про далекий край. |
2 складносурядне |
Б Вихор клав на землю збіжжя, ламав гілляки дерев, свистів вербовим пруттям
біля оборогу. |
3 складнопідрядне |
В Ніхто не сказав краще за стародавніх греків: справедливість – це
стримування сили мудрістю. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Дзвінок голови – і враз стихав
приглушений гомін людських голосів. |
|
Д Коли осінь помирає на сивому-сизому вітрі, ми старіємо на рік, і немає на
долю управи. |
24. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове |
А Нещастя прийшло звідти, звідки його ніхто й не ждав. |
2 складносурядне |
Б Пішов шелест по діброві, шепчуть густі лози. |
3 складнопідрядне |
В І раптом темінь неба осяяв яскравий спалах, і над землею загуркотів
перший грім. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Налетів
вітер, зашуміли крони дерев, і той шум заколисував степ. |
|
Д Одна за одною засвічувались променисті зірки, зазирали в тиху воду
ірпінську, немов у дзеркало. |
25. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове |
А Дніпровські плавні – це цілий край із низовими лісами, із намулистими
лугами. |
2 складносурядне |
Б На городі цвіли соняшники, цвіла молода картопля, добре прополота і
обгорнена вже двічі. |
3 складнопідрядне |
В Кілька хвилин над лісом
творилося щось страшне, а потім вітер почав ущухати. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Галка,
розгорнувши крила, закружляла над зваленою липою, де стояв навпіл розламаний
стовбур із чорним дуплом. |
|
Д По той бік річки прослався луг із копицями клеверного сіна, за лугом темнів
ліс, а далі вздовж обох берегів буйно зеленіли городи. |
26. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 обставинна міри і ступеня дії |
А Коли ти
боронитимеш волю й самостійність народу твого, ми повік шанувати тебе будемо. |
2 обставинна способу дії |
Б Робіть так,
щоб українська школа стала школою виховання. |
3 обставинна причини |
В Я так люблю життя, що хотів би прожити його до останньої хвилини. |
4 обставинна допустова |
Г І жалем серце запеклось, що нікому мене згадати! |
|
Д Життя і мрія
в згоді не бувають і вічно борються, хоч миру прагнуть. |
27. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 з’ясувальна |
А Холодним
блиском ножа відсвічувала річка, що помітно розбухла, розлилася й поширшала
від дощів. |
2 обставинна умови |
Б Уже зовсім
смеркало, коли подорожні дісталися воріт монастиря |
3 означальна |
В Люди тоді нещасні, коли вони не встигають. |
4 обставинна часу |
Г Народ вірить у те, що поступиться природа перед розумом людським, перед
людською енергією... |
|
Д То тільки
худоба пасеться там, куди прижене її пастух. |
28. З’ясуйте, який вид підрядної частини відповідає кожному
фрагменту складного речення
1 Не поливай бур’ян у надії, що… |
А обставинна
часу |
2 І осокір із явором говорить про те, що… |
Б обставинна міри і ступеня дії |
3 Людина відчуває свою слабкість
тоді, коли … |
В обставинна наслідку |
4 А неба тут було так багато, що… |
Г з’ясувальна |
|
Д означальна |
29. З’ясуйте,
який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення
1 Людина не повинна забути, що… |
А обставинна наслідкова |
2 Воздвигнемо собор, щоб … |
Б обставинна порівняльна |
3 І дощ не той, хоч … |
В обставинна мети |
4 Зацвітає жасмин під вікном,
наче… |
Г з’ясувальна |
|
Д обставинна
допустова |
30. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад |
Схема речення |
1 Може, вона теж поетка? каже
навздогад Вірунька. |
А «П, – а. – П». |
2 Іван, їдучи в Індію, жартував Микола наш недарма ото пилюжинку впіймав у
мікроскоп... |
Б А: «П…» |
3 Годі, Павле спинила його бабця Йому завжди була потрібна блакитна троянда
в синю вазу. |
В «П», – а. |
4 Мамо, досить критики, не очорнюйте нашу світлу епоху зводить брови Микола
та вигукує Звільняйте нам стіл для цілком позитивної діяльності... |
Г «П?» – а. |
|
Д «П, – а: –П…» |
31. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад |
Схема речення |
1 То чого ж вам ще не вистачає? допитувався з щирим подивом приїжджий
агітатор з портфелем. |
А «П, – а. – П». |
2 Бідолашний думала Єлька в присмутку стільки трудитись, і все намарне. |
Б А: «П». |
3 Переб’єшся, перебудеш, а далі в технікум на заочний влаштуємо заспокоював
бригадир і тихенько прошепотів Всі ходи й виходи мені там відомі, допоможу. |
В «П, – а: – П». |
4 Вибачте розгубився Петро Мені, власне, нічого не треба. |
Г «П?» – а. |
|
Д «П, – а, – п». |
32.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А Ластівки літали понад самою землею мовчки, без щебету…шуліка,
розпластавши крила, висів непорушно в синім небі. |
2 тире |
Б – Піду, піду … зрадів Юрко, зачувши про деруни. |
3 двокрапка |
В Будемо радіти ми з тобою … що не в’яне щастя первоцвіт. |
4 крапка з комою |
Г Над лісом знялося сонце … туман справді почав розступатися. |
|
Д Після пам’ятної втечі в грозову ніч кінь дуже змінився … він став
передбачливіший та обережніший. |
33. Доберіть
приклад до кожного випадку вживання розділових знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А Але він не міг того зробити … кричати на вулиці не личить благородним
дітям. |
2 тире |
Б Зійшло сонце осіннє, вітри зашуміли… лани наші сільські житом зеленіли. |
3 двокрапка |
В Зійшов місць … і забіліло рештками своїх класичних місць містечко. |
4 кома й тире |
Г – Земля найкраща восени … говорить
сам до себе Тимофій. |
|
Д З тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста … править хтось малим човенцем,
в’ється стежечка злотиста. |
34.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А Ідуть зі мною чесні люди … і хліб росте без гіркоти. |
2 тире |
Б Степанида метнулася поглядом у бік будинку … та і його не стало. |
3 двокрапка |
В Я вірю … той щасливий у житті, хто путь служіння людям вибирає. |
4 крапка з комою |
Г – Це ж мати купила на ярмарку вальок отієї червоної глини за цілого п’ятака
… промовила Мотря жалібним голосом. |
|
Д Усе зраділо, стрічаючи день … і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий,
погожий. |
35.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А Ся розмова лишила в мені якийсь гіркий несмак … але миритись, брати назад
свої слова у мене не було бажання. |
2 тире |
Б І пригадалося йому дитинство … над водами хиляться лози, лелека пливе в
висоті. |
3 двокрапка |
В Шумлять не ліси ... скрипкові оркестри лунають. |
4 кома й тире |
Г – Хіба я здурів, щоб гори розкопував … сердито обізвався Карпо. |
|
Д Крізь темноту горить одинока зірка ясна … її промінь так гордо горить, не
страшна темнота їй нічна. |
36.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А На початку червня багато шишок на ялинках … буде багатий врожай на огірки. |
2 тире |
Б Бережи час … його й за гроші не купиш. |
3 двокрапка |
В Зорі сяють; серед неба горить білолиций … верба слухає соловейка,
дивиться в криницю. |
4 крапка з комою |
Г – З твоїми оцінками, Інно, могли б запропонувати тобі що-небудь і краще …
сказала Клава Приходько, яка хоч і дружила з Ягнич, але завжди їй трохи
заздрила. |
|
Д Не на користь читати … коли тільки вершки хапати. |
Вхідний контроль знань із української мови, 10 клас
2 ВАРІАНТ
Завдання 1 – 20 мають по п’ять варіантів відповідей,
серед яких лише ОДИН ПРАВИЛЬНИЙ. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант
відповіді й обведіть кружечком букву, яка йому відповідає.
1. Правильно
поставлено розділові знаки в реченні
А «Ви тепер ось учитеся,
скрізь вам дорога, – рівним, спокійним голосом заговорила жінка. – а я у ваші
роки далі своєї хати ніде не бувала».
Б «Приходять
сусіди, весело гомонять, жартують, – «Що це, лоцманко, у тебе за син? Пороги
затопив, синє море під материні вікна виплеснув».
В «Не забув? –
ставить він перед сином ґирлиґу, де на брейцарі викарбувана з дитинства знайома
синові кудлата чабанська вівчарка. – 3 яких частин складається ґирлиґа, ану?»
Г «Видно мені їх
із самого неба: каже син, розглядаючи тополеве віття. – Славні топольки, гарно
підросли».
Д «А хіба ви, тату, бачили ракету?», – смішливо
подає голосок Тоня.
2. Пунктуаційну
помилку допущено в рядку
А – Скажи
ти їм, Петре, – у тебе ж там повно
дружків на полігоні. – хай не забороняють нашим отарам далі на їхні землі
ходити.
Б – Що ж
я йому скажу? – посміхається льотчик. – Щоб дозволив вам із вівцями під бомби
лізти?
В – Послухай
Корнія, він тобі наплачеться. Звідусіль йому утиски, кривди, а як чарку вип’є,
так сам перший у бійку лізе, – каже весело батько.
Г – Дарма що ото голова інеєм взялась,
– додала Корніїха, – а на Центральній недавно так розбушувався, що дружинники й
такого хотіли остригти, мені вже відбороняти довелось.
Д – Через те,
Корнію, і на полігон тебе не пускають, що ти забіяка, а там люди мирні, – завершує чабан Горпищенко.
3. Неправильно
оформлено цитату в реченні
А «Великий поет
цілковито зник зі сцени – з’явився безоглядний одописець тирана», – В. Стус так
охарактеризував творчість П. Тичини.
Б Євген Сверстюк
якось сказав про Василя Стуса: «Він обрав хрест, приготовлений його народові».
В Через холодні
сніги і через роки неволі звертається Василь Стус до свого народу:
«Народе мій, до тебе я ще верну,
як в смерті обернуся до життя
своїм стражденним і незлим обличчям.
Як син, тобі доземно уклонюсь...»
Г Іван Дзюба пише,
що «причиною біди Стуса стало поетичне слово, бо за його ж слово його було
тяжко покарано…»
Д Максим Рильський
про творчість Остапа Вишні писав, що «він умів гриміти, як грім, і того грому
боялись усі плазуни й негідники».
4. Складним є
речення
А Люди спілкуються
за допомогою емоцій, не вміючи ними керувати.
Б Червоних маків
розгорнувся ряд після дощу, ласкавого й рясного.
В На околиці
міста, у долині, виднівся серед квадратних ліп’янок пофарбований у зелений
колір фасад будинку.
Г Вирячивши
вогненні очі, дихаючи полум’ям і димом, потрясаючи ревом пустелі й нетрі та
вогненним хвостом замітаючи слід, летів дракон.
Д Муляри, що стояли
схилені над камінними брилами та з розмахом ценькали об твердий піщаник, тепер,
покинувши свої прилади, випростовували крижі й розводили широко руки.
5.
Складносурядним є речення
А Здоровенний дуб
розлігся, розширився своїм кострубатим гіллям, так що аж темно під ним.
Б Стемніло швидко,
так що стежки під ногами не стало видно.
В Повітря ніби
м’якшало, почав падати пухнастий сніг.
Г Шумлять старі
смереки, свище вітер у вітах каштанів.
Д У полі
коли-не-коли сюркне цвіркун або здалека донесеться крик перепела.
6.
Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Ніч
іде тихесенько-тихенько, …вибрати
А і ховає в
темряві все навколо.
Б роси впали на
траву густесенько.
В і сонце вже
давно пішло за небокрай.
Г щоб не налякати
солов’їв.
Д десь струмок
мрійливо гомонить.
7. Кому треба
поставити перед виділеним сполучником у реченні (розділові знаки пропущено)
А Можливо білка спалахне між віттям та вивільга між віттям
заблищить.
Б У цих зелених та ясних сутінках співають птахи й
пахнуть квіти.
В Уже розійшлися хмари й на небі з’явилося сонце.
Г Білий туман піднявся над полем і воно вже не видавалося
таким чужим.
Д Уже стигнуть
спасівки й ренет і місяць присідає до столу.
8. Кому НЕ ТРЕБА ставити між частинами
складносурядного речення (розділові знаки
пропущено)
А Де той тайфун і
який він?
Б Аж наблизився
для всіх нас відродження час і життя знову поплинуло спільно.
В Залопотіла
листям сусідська тополя і довго не вгавав її журливий шепіт.
Г Вітер метляє дим
та розносить на всі боки і тоді постає перед очима широке
вкрите снігом поле.
Д Товстим шаром лежала
на цямринах крига і ніхто її не обрубував.
9. Тире треба
поставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено)
А За якийсь
день-другий спалене ранковими заморозками листя облетіло й горобина роздяглась
наголо, тьмаво поблискуючи гіллям.
Б Густий кущ
акації розпластав над нею гілля і крізь просвіти в ньому вона
пожадливо дивилась на дорогу.
В Але пароплав раптом
звернув і довга, спокійна смуга річки протяглася далі до ледве помітних
пагорків на обрії.
Г Прометей принiс
вогню людинi й багато що змiнилося у
свiтi.
Д Його думи
нехитрі додумають внуки і з очей ще віки пломенітимуть у них його пристрасть і
гнів.
10.
Складнопідрядним є речення
А Дніпро ще не зовсім
звільнився від криги, проте навігація почалася.
Б Трохи згодом над
чорною хмарою лісу за Дніпром почало ясніти і червоніти, ніби десь далеко
займалась пожежа.
В Хай кущ старий і
всохне без дощів, весною пагін молодий цвістиме.
Г На високих
дзвіницях заграло, зажевріло золото, зачервоніли білі стіни.
Д Ще вечір спав у
очеретах і полохливий мокрий птах шукав гнізда.
11.
Складнопідрядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Вітрисько
хмари наганяє,… вибрати
А і небо відразу стає сірим.
Б і тріпочуть від жаху
молоденькі берізки.
В поволі падають
перші краплі дощу.
Г хоч більше нічого не передвіщає дощу.
Д сірі й кошлаті.
12. Сполучне
слово приєднує підрядну частину до головної в реченні
А Я син землі, що
родить хліб і мрію.
Б Я не вірю, що
триста років зраду вважатимуть доблестю.
В Кожна людина
гордиться тим, що вона робить для інших людей.
Г Так вдало
маскував свої думки, що ніхто їх не помічав.
Д Щасливий тим, що
я живу тобою, Вітчизна рідна – земле сподівань.
13. Складнопідрядним реченням з однорідною підрядністю є речення
А Було важко їхати
велосипедом навіть по битій дорозі, бо на узбіччях, куди його вряди-годи
заганяли вантажівки, стояли величезні калюжі.
Б Ніколи не треба
забувати, що митці покликані для того, аби показати світові насамперед, що
життя прекрасне.
В Якщо ви хочете,
щоб ваші діти полюбили рідне слово, йдіть з ними до його живих джерел.
Г У Стеблеві, де кінчається містечко, де Рось розливається з тісних берегів, є дуже гарні місця.
Д Я й сьогодні не
знаю, хто там ходить в саду, як я щастя впізнаю, де кохання знайду.
14.
Складнопідрядним реченням з послідовною підрядністю є речення
А Людям потрібне
лиш те слово художника, яке чарує, яке бентежить, яке здатне сколихнути і
серце, і розум.
Б На полях скрізь
пороблені грядки, між якими йдуть глибокі борозни, щоб по них стікала зайва
вода.
В Коли ми йшли
удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте волосся, як гладить
милому волосся щаслива, ніжна наречена.
Г Коли набирають
стяги епохи вітру й висоти, подумай, що світ змінити хоч трохи повинен ти.
Д І все-таки, хоч
як це дивно, є такі рослини, що надзвичайно спритно ловлять комах.
15.
Безсполучниковим є речення
А Птиці сумовито курликали, і їхній жаль западав у душу,
будячи тривогу й непорозуміння.
Б Лелеки, мабуть,
були дуже стурбовані тим, що лелеченя не вчиться літати.
В Коли
йшов дощ, то лелека ховав голову під крило або ж витягував шию, ніби з підозрою
прислухавсь до шуму води.
Г На подвір’ї
стоїть хата з чорними вікнами, на землі чітко відбивається тінь присадкуватого
верха.
Д Лелеки щось гомоніли поміж собою, і в їхніх коротких
криках чулась тривога.
16.
Безсполучникове речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Догорає
жовтень золотим вогнем, …
вибрати
А і заграє раптом
проливним дощем.
Б а листопад уже
завтра засіче дощем.
В у безлистому садочку буде сум і щем.
Г і холодні
ранкові приморозки лякають сад.
Д щоб
листопад-царевич завітав конем.
17. Кому треба
поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А Пізно ввечері
голосно співає хатній цвіркун завтра буде тихий, безвітряний день.
Б Танули
сніги висихала земля стаючи з чорної сірою та репаною.
В Ураз у дверях
зашурхотіло ластівки одна за одною влітали до стодоли.
Г Лобода
наливався гордощами ось де вивчати життєвий рівень!
Д Зробив добро для
тебе чоловік ти вдячний будь йому повік.
18. Тире треба
поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А І ось тільки
тепер відчула вона незбагненну тривогу щось занепокоїло і знітило її.
Б Зілля плутало
ноги коням, навколо все більше сутеніло.
В Воно й зрозуміло
на битій стежці трава не росте.
Г Раннього морозяного вечора дружно розспівалися півні
чекай відлиги.
Д І мені раптом
прийшла до голови божевільна думка всі ці автомати живі істоти.
19. Двокрапку
треба поставити між частинами безсполучникового складного речення в рядку (розділові знаки пропущено)
А У моїй душі безсмертний дух народів у моїй душі енергія століть.
Б Вітер з гілки зірве листок той у вирій калюжний скотиться.
В Кульбаба зацвіла
ранньою весною літо буде коротким.
Г Я завжди говорив
уся справа в грамотно вибраному творчому кредо.
Д Рада б зірка
зійти чорна хмара заступає.
20. Правильно
поставлено розділові знаки в реченні
А Вибалок
затоплено різнотрав’ям, що хлюпає в груди, по хвилях різнотрав’я вигойдуються
білі, рожеві, червоні та жовті квітки, мовби спалахують відблиски на поверхні
теплого моря, над морем цим зеленим літають лелеки, а ген віддалік походжають
гуртом, лиш спини лелечі видніють, і голови їхні стримлять, схожі на небувалі
квітки, які також вигойдуються на вітерці.
Б І коли
придивитись із човна пильніше, можна вгледіти опукле нашорошене вухо, яке й уві
сні не опускається, прислухається до безмежжя простору, можна розрізнити й
приплющене ведмеже око, над яким куці вії здригаються так як на вітрі
здригаються дерева.
В Небо синіє так,
наче там висіяно море волошок, і фіалок, і півників, і ще всячину квітів, що не
в’януть, хоч би яка спека, що не схиляють головок у жалобі хоч би яке сонце
смажило.
Г Ось-ось,
здається, напруженим своїм поглядом угледжу золоте перо з крила своєї таємниці,
та в цей час із-під мого ліктя з дерев’яної цямрини зривається трісочка,
летить, перевертаючись, донизу й душа моя зненацька в’яне, як весняна розсада
від морозу, бо трісочка ось-ось упаде...
Д Слово «зозуля» якесь ніжне, зелененьке, мов пух на
вербах, бо коли зозуля починала кувати в цьому році, то зелень на деревах була
молода й свіжа, а вербовий цвіт опадав на воду, і здавалось, що вода зацвіла
ніжним смарагдовим пушком.
У завданнях 21-36 до кожного з чотирьох рядків
інформації, позначених ЦИФРАМИ, виберіть один правильний, на Вашу думку,
варіант, позначений буквою.
21. З’ясуйте, яким членом речення
є виділені слова в прикладах.
Члени речення |
Приклад (виділене слово) |
1 підмет |
А Дорога ліворуч була наглухо закрита дубовими завалами. |
2 обставина |
Б На похвалу був боцман дуже скупий. |
3 означення |
В Він підбіг до краю покрівлі й скочив униз зручно й легко,
як кіт. |
4 додаток |
Г Рум’яні щоки та губи змагались красою зі свіжими квітками
букетів. |
|
Д Ліворуч, із-за крутих берегів, блиснуло на сонці, відкрилось
перед очима блакитне плесо річки. |
22. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове |
А За садком видко було чиюсь хатину стареньку, снігові намети підходили їй
аж попід віконечка. |
2 складносурядне |
Б Десь внизу засичала, заклекотіла вода, мов щось важке і живе покотилось
по трубі. |
3 складнопідрядне |
В Коротка та
літня нічка була, і сон був короткий. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Десь на
вершечку високої тополі, у кінці саду, лічила чиїсь літа сива зозуля. |
|
Д Відлетить полова, а залишиться чисте зерно поетичного таланту, для якого
поезія – це справді мова Богів. |
23. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове |
А Чисте небо не налягало на гори, а, навпаки, своєю високою легкою синявою
довершувало, гармонійно доповнювало їх. |
2 складносурядне |
Б Спочатку морок поліз із-поміж очеретів, а за ним дихнули озерця й купини
білим туманом. |
3 складнопідрядне |
В Тут цвіте бузків огонь, тут од квітів біло, синьо, тут місцина журавлина. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Кучугури
снігу, підталі з південного боку, дивовижно стали схожі на білих вовків, що
сидять на задніх лапах. |
|
Д А тиха пристань оживає: в артілях виспіли жнива, вантажать динь багряні
кулі, і кавуни лежать поснулі, за човном човен підпливає. |
24. Доберіть приклад до кожного складного речення
1 безсполучникове |
А І приходять світанки, щоденних турбот адвокати, і несуть під пахвою вони тисячі
різних справ. |
2 складносурядне |
Б Синіють води, зеленіє яр, і стеляться сліпучі краєвиди. |
3 складнопідрядне |
В Небо було вкрите важкими, темними хмарами, за якими десь ховався місяць. |
4 з різними видами зв’язку |
Г Сонце вже
котилося по далекому обрію, повільно сповзаючи на другий невидимий бік землі. |
|
Д Передвечірній морок раптом розвіявся –
промінь зниклого за містом сонця поклав ясну смугу на дах сусіднього
будинку. |
25. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 обставинна міри і ступеня дії |
А Великі
дерева шануй, що плід дають і в спеку тінь. |
2 обставинна місця |
Б Там, де
рятують, там не перемагають. |
3 означальна |
В Шибки вікон понамерзали так, що нічого крізь них не побачиш. |
4 обставинна мети |
Г Пішов на Запорожжя, на Січ, щоб там навчитися воєнного ремесла. |
|
Д Вологе опале листя ранками ставало крихким, бо почалися заморозки. |
26. З’ясуйте вид підрядної частини за його прикладом
1 обставинна умови |
А Вода падала
з каменя на камінь, шуміла й кипіла, неначе одскакувала од розпеченого
каміння. |
2 обставинна мети |
Б Будівля
келій іде квадратом за костьолом і притулена до самого костьолу, так що з
келій можна входити в костьол з двох боків. |
3 обставинна допустова |
В Якщо немає фантазії, немає й думки. |
4 обставинна наслідкова |
Г Не стануть святами ніколи
будні, хоч як би там не мудрували трутні. |
|
Д А Віз
Чумацький небо чорне оре, щоб журавлям ясніше слався путь. |
27. З’ясуйте,
який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення
1 На піщаній косі, що… |
А обставинна
порівняльна |
2 Сонце виглянуло з-за діброви,
неначе… |
Б обставинна
допустова |
3 Минула тепла весняна ніч, хоч… |
В обставинна наслідкова |
4 Над озером плавали довгі коси
туманів, так що |
Г з’ясувальна |
|
Д означальна |
28. З’ясуйте,
який вид підрядної частини відповідає кожному фрагменту складного речення.
1 Вітер був наскільки сильним,
що… |
А обставинна
причини |
2 Та небезпечний звір не помітив,
що … |
Б обставинна міри
і ступеня |
3 На листочках лози, що… |
В обставинна наслідку |
4 Сонце зникло за обрієм, бо… |
Г з’ясувальна |
|
Д означальна |
29. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад |
Схема речення |
1 Ми з тобою сьогодні ранні птахи вдавано бадьорим голосом мовив Петро
Дем’янович, сідаючи поруч із шофером, і звелів На об’єкт. |
А «П, – а: – П». |
2 Зевс гнівається мовив він Не подобається йому те, що вчинив твій друг. |
Б «П», – а. |
3 Світличний благав так, як ніколи ще не благав Скільки хочете нарядів
візьму на себе поза чергою, три дні картоплю чиститиму безвилазно на кухні –
тільки відпустіть!.. |
В А: «П». |
4 Якщо й забудеш, теж не біда пожартував Загоруйко. |
Г А: «П!...» |
|
Д «П, – а. – П». |
30. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад |
Схема речення |
1 Я так собі думаю перемінив тон Миколай Молоде, зелене, пішло собі шукати
пригоди. |
А «П», – а. |
2 Ось до чого доводять ці сальто-мортале сумно констатував Ілля, остаточно
переконавшись, що рація не заговорить. |
Б «П, – а. –
П». |
3 Зона – і все похмуро одвертається він убік і говорить Острів великий,
шукайте собі місця деінде. |
В «П! – а. – П» |
4 І хто б це був, по-вашому, хлопці? бився в догадках бригадир Кого б можна
запідозрити? |
Г «П? – а. – П?» |
|
Д «П, – а: – П». |
31. Установіть відповідність (розділові знаки при прямій мові пропущено)
Приклад |
Схема речення |
1 Виколупала, зашпарувала, завтра й побілю спокійно хвалилася Вутанька
рибалкам. |
А «П? – а. – П». |
2 Може, то ви самі, діду, й розмалювали Вутаньці причілок? брав на посміх
старого Андрій Мох і продовжував жартувати Може, дала вам одкоша? |
Б А: «П». |
3 Треба було його відвести в штаб дружини строго зауважила Вірунька й додала
Там для таких типів добра мітла приготована. |
В «П? – а: – П» |
4 Кажуть, Віронько, ти успішно отамануєш? жартує Микола Всі патрулі перед
тобою на витяжку. |
Г «П, – а: – П». |
|
Д «П», – а. |
32.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А Сашко не повірив своїм очам … на стежці перед ним стояв сіроманець. |
2 тире |
Б Десь у субтропіках земля родить чудернацькі плоди золоті … а тут вона
родить каміння. |
3 двокрапка |
В Тиха й світла ніч без роси …
наступного дня неодмінно занегодить. |
4 крапка з комою |
Г – От i принесли нам лебедi на крилах життя … говорить до неба i землi мiй
дiд Дем’ян. |
|
Д Десь весело дзюрчить струмок, у скісному промінні сонця грає мушва …
якесь шамотіння, якісь вечірні лісові звуки долітають до чуткого вуха. |
33.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А У високому прозорому небі було вже зовсім ясно … чистою блакиттю пливли
хмарки ясно-рожевого кольору, легенький ранішній вітерець ласкаво гойдав
густе темно-зелене листя. |
2 тире |
Б – А тебе, шилохвостий, напевне, i в ступi не втовчеш … косував на нього
дiд. |
3 двокрапка |
В Зійшло сонце … ляшки-панки покотом лежали. |
4 кома й тире |
Г Десь озивається тихо луна … бавиться хмарою хвиля сумна. |
|
Д Зелений яр сьогодні незвичайний … хисткий туман хитається на дні. |
34.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А – Татку, поведи мене вище, на перевал … не раз уже просила Наталя. |
2 тире |
Б Ось i Великдень зверху задзвонив у всі дзвони … а низом розстелив веснянки. |
3 двокрапка |
В Місяць викочувався все вище й вище … осяяні дерева дивились на свої тіні. |
4 крапка з комою |
Г Столітні липи ожили … на кожній гілці, коло кожної квітки вилася бджола . |
|
Д Погуляли … купою на купі до Києва до Умані лягли ляхи. |
35.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А Я певна … уві сні дерева і квітки не страждають. |
2 тире |
Б Билось серце … так бився у вітер корабель на пругких якорях. |
3 двокрапка |
В Коваль часто розповідав … як воно було все насправді. |
4 кома й тире |
Г Знову закипіло синє море … вздовж байдака походжає пан отаман та на хвилю
мовчки поглядає. |
|
Д – Я почувала, що ви прийдете сюди … сказала Катерина, сідаючи поруч. |
36.
Доберіть приклад до кожного випадку вживання розділових
знаків
Розділовий знак |
Приклад (розділовий знак на місці пропуску) |
1 кома |
А Іноді в повітрі шуміли пташині крила … то пролітав ворон, а може, летюча
миша. |
2 тире |
Б Погасив світло знов … ось тобі й ніч. |
3 двокрапка |
В Щоб часом дарма не блудить …
чужого розуму питайся. |
4 крапка з комою |
Г Веселому жартівливому меншому братові хотілося говорити … старший знехотя
кидав йому по кілька слів. |
|
Д – О, це небезпечно … розглядаючи в люстерко свої довгі вії, зіронізувала
Світлана Вусик |
Шановна пані Галино! Скажіть, будь ласка, нащо ви виставили наші роботи у своєму блозі під своїм ім'ям??? Ви про професійну доброчесність чули????
ОтветитьУдалить